Komplemantaristit jättävät huomiotta seikan, että jakeissa 8 ja 9 Paavali
käyttää miehistä ja naisista monikkoa puhuessaan kaikille Efesoksen miehille
ja naisille. Jakeessa 12 Paavali käyttää yksikköä, mikä voi merkitä sitä, että
Paavali tunsi vastenmielisyyttä tietyn naisen opettajan tointa kohtaan
silloisessa Efesoksessa. Huomattakoon myös, että samassa jaksossa miehiä
kehotetaan rukoilemaan kädet ylhäällä joka paikassa, emme kukaan ajattele sen
koskevan meitäkin esimerkiksi Keravan Prismassa asioissamme. Emme taida kieltää
naisilta palmikoituja hiuksiakaan, ne olivat päinvastoin joitakin vuosikymmeniä
sitten lähes pakollisia eräissä seurakunnissa (nutturat).
Komplementaristit ovat väittäneet, että mikäli Paavali tarkoitti vain
tiettyä naista opetus- ja hallitsemiskiellon suhteen, hänen olisi pitänyt
ilmoittaa se erikseen. 1. Timoteuskirje kuitenkin ilmoittaa syyn, miksi kirje
ylipäätään kirjoitettiin: ”käskeäkseni eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita
oppeja opettaisi…” (1:3,4). Jakeesta 4:3 voinee päätellä, ettei käsitys
avioliitosta, tai kenties miehen ja naisen roolista muutenkaan ollut
kohdallaan. Kirje itsessään tukee egalitaristien käsitystä, jonka mukaan Paavali
viittasi tiettyyn naiseen, jonka opettajuuteen liittyi ilmeisesti eräitä tuolle
ajalle ominaisia Raamatun vastaisia käsityksiä. Oli tarpeen oikaista, ettei
ihmisen alku suinkaan ollut Suuri Äiti (mahdollisesti Eeva), vaan Adam luotiin
ensin. Autentein-sana (hallita) on ollut kääntäjille ongelmallinen, koska sille
ei löydy kontrollitekstiä Raamatussa (se ei siis esiinny siellä muualla).
Autentein on muun kirjallisuuden valossa voinut tarkoittaa esimerkiksi
tyrannisoimista. Naisen, vaikka olikin miehen ezeriksi luotu, ei ollut lupa
tyrannisoida miestä.
Kyseistä opetus- ja hallitsemis(tyrannisoimis)kieltoa voisi soveltaa
aikanamme siten, että miehiä varoitettaisiin opetuksellaan tyrannisoimasta
naisia ja syrjimästä heitä esimerkiksi vanhimman tai johtavan pastorin virasta.
Tuollaisia opettajia voisi Paavalin Efesoon antamien ohjeiden pohjalta asettaa
opetuskieltoon ja kehottaa heitä hiljaisuuteen, vaikkapa raamattukoulun
alaisuuteen oppimaan.
Luomisen aikajärjestys olisi, hyvin omituinen perustelu -jos se sellaiseksi
olisi tarkoitettu - naisen opetus- tai hallitsemiskiellolle. Eihän yleensä
ensiksi luotu tai tehty ole kaikkein paras tai muita ylempi, eikö pikemminkin
päinvastoin. Eiväthän kasvit ole kaloja ylempänä, eivätkä eläimet ihmistä
ylempänä. Luomiskertomus kuvaa miehen henkilönä, joka tarvitsi avun, ezerin,
aivan kuin Israel tarvitsi avun, ezerin, itsensä Jumalan. 1. Korinttilaiskirje,
muistuttaessaan naisen vallasta (11:10) viittaa juuri naisen korkeaan
(vähintään miehen vertaiseen) asemaan luomiskertomuksen ezerinä (11:9). Jos
sanaan apu (ezer) liittyisi hierarkiaa, nainen olisi tällä perusteella miestä
ylempi. Opettaja koulussa toimii oppilaan apuna, piispa toimii hiippakuntansa
apuna, tuskin kumpikaan ovat viiteryhmiensä hierarkkisesti alempana.
Seurakunnan palvelija Foibe oli suuri apu (ezer) Paavalille. Foibe ei ollut vain eräs uskova palvelija
seurakunnassa, vaan nimenomaan seurakunnan palvelija*, työntekijä, niin kuin
meillä muinoin seurakunnan johtajaa kutsuttiin. Hän ei ollut aputyttö, vaan prostasis.**
* uosan diakonon ths eklhsias, ei siis apo ekl... (eräs seurakunnasta, vrt. Joh. 11:1 (sigman päätemuoto ei onnistunut tähän))
** ezer, niin kuin Petri Paavola myöntää, vaikka kääntääkin sanan suomeksi
vastoin Raamatun kontrollitekstejä.
Nais-kysymys yleensä
Mikäli kyseessä olisi kehällinen asia, voisi reaktioiden pelossa ehkä
tyytyä nykyiseen käytäntöön, eli että naisilta evätään oikeus toimia
seurakunnan vanhimpana tai johtavana pastorina. Ilmeisesti opettaminen jo
hyväksytäänkin myös sitä perinteisesti vastustaneiden taholta. Kun kuitenkin
kysymys on Jumalan oikeudesta armoittaa ja kutsua palvelijoita tehtäviin ja
ihmisyyden olemuksesta luomiskertomuksen mukaisesti, en omantunnon vuoksi antaa
asian vain olla. Miten rohkenemme iloita Jumalan armoituksesta palvellessamme
häntä, kun samalla työnnämme naisia pois kutsumuksestaan, toiset tietäen tekevänsä
väärin, toiset luullen tekevänsä oikein ja vielä Raamatulla
käyttäytymistään puolustaen. Eikö jo
olisi aika hävetä ja tehdä kaikkemme tämän järkyttävän ja Jumalan valtakunnan
työtä vuosikymmeniä hidastaneen epäkohdan poistamiseksi.
Kuten eräs professorini sanoi, nostettiin esille mikä tahansa harhaoppi,
aina löytyy vähintään viisi raamatunkohtaa sitä tukemaan. Jehovan todistajat
nostavat raamatunjakeita tukemaan käsitystään, ettei Jeesus ole Jumala,
sylilasten kastajat tukevat oppiaan raamatulla. Naisen opetuskielto, jopa
koulussa opettaminen voidaan perustella raamatunjaksoilla.
Jos lähdemme tutkimaan Raamattua sillä ennakkoasenteella, että se kieltää
naista toimimasta johtavana pastorina tai vanhimpana, siihen löytyy useita
raamatunjaksoja sitä tukemaan. Jos taas lähdemme Raamatun tutkimuksessamme
kysyvällä mielellä, mitä Raamattu opettaa kutsumuksesta ja miehen ja naisen
roolista eri seurakuntavirkoihin nähden, päädymme kenties hyvin erilaiseen
lopputulokseen. Siinä noussee esille Kristuksen suvereenisuus seurakunnan
alkuna (kefale, pää) ja loppuna johtaa seurakuntaa ja määrätä meitä itsekutakin
eri tehtäviin seurakunnassa ilman seurakunnan ulkopuolisen tai sen sisäisen
kulttuurin ohjaamia mielteitä.
Joiltakin osin erilaiset tulkinnat johtuvat myös siitä, tunteeko tulkitsija
alkutekstejä, vai onko hän pelkästään enemmän tai vähemmän asenteellisten
käännösten varassa. On myös muistettava, että sanakirjatkin paikoitellen
heijastavat tiettyjä asenteita. Tästä yhtenä esimerkkinä A Greek-English Lexiconin
painosten erilaisuudet pää-sanan käännösvaihtoehtojen suhteen.
Lyhyesti
Raamatunjakeet, kuten Room. 16:1,2; 1.Tim.2:12-14;
3:2,12; Tiit. 1:5,6. saattavat joillekin
lukijoille puoltaa käsitystä, että vanhimman ja johtavan pastorin virkaan voi
asettaa vain miehen. Joillekin, kuten minulle, nuo kohdat opastavat varomaan
olemasta loukkaukseksi enempää seurakunnan ulkopuolella kuin sen sisälläkään,
kehottavat huolehtimaan siitä, että harhaoppista on opastettava Jumalan
Sanalla. Juutalaisten lakia ei saanut noin vain ohittaa ja varsinkin luomiskertomuksen
päälaelleen asettaminen oli pahasta. Ajallemme eräänä sovelluksena loukkauksena
olemisen karttamisesta voisi olla esimerkiksi se, että emme suvaitsisi
keskellämme sukupuoleen perustuvaa syrjintää minkään seurakuntaviran suhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti