Saarna Keravalla 14.10. 2012


Tiedon, viisauden ja voiman maailma
Uudestisyntyminen avaa oven tiedon, viisauden ja voiman maailmaan.
Joh 3:3 ja 5
”Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”,…”Jos joku ei synny vedestä Ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”

Ihmiset valittivat John Wesleylle että tämä puhui aina  uudesti syntymisestä. ”Puhun niin kauan, että te kaikki uudestisynnytte.

Moody: ”Ei Raamattua ole annettu meille siksi, että tietomme kasvaisi, vaan siksi, että elämämme muuttuisi.”
-Ei ole kyse siitä, että tietäisimme paljon uudestisyntymisestä, vaan että me sitä kautta tulisimme uuteen maailmaan, mikä siinä tarjotaan.

Ilman uudesti syntymistä ei voi päästä Jumalan valtakuntaan, entä sitten kun syntyy uudesti. Silloin näkee Jumalan valtakunnan ja pääsee sinne.

Tieto ei ole paha asia
Snl. 1:22. Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa.

Tiedon pitää muuttua viisaudeksi. Tieto pitää siis laittaa käytäntöön.
- Kun laitamme tiedon käytäntöön, avautuu ovi taas uusien asioiden ymmärtämiselle.
”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi si ymmärtää”. 1 Kor. 2:14.
Kun ihminen uudesti syntyy, hän lakkaa olemasta ”luonnollinen ” ihminen.

Helluntailiikkeen historiaa
Viime vuosisadan alussa mukana oli teologisen koulutuksen saaneita Raamatun tuntijoita.
Raamattukoulut esim.  Kansasin Topekassa.

Vähitellen alettiin tekemään kahtiajakoa Hengen ja kirjaimen välillä.
1970 luvulla tuli suosioon sana ”kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi”. (2 Kor 3:6).

Tänä päivänä on tullut uusi arvostus Raamatun järjestelmällistä opiskelua kohtaan, tosin joillekin sana teologia on vieläkin melkein kirosana.  Ero pelkän teologian ja Raamatun opiskelun välillä voi olla suurikin. Teologia voi joskus perustua lähes pelkästään ihmisten käsityksiin Jumalasta. Raamatun opiskelu, jossa pyritään vain tietämään ja ymmärtämään mitä on kirjoitettu Jumalan Sanassa on erittäin tärkeää.

Jeesus sanoi Juutalaisille: ”Minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin.” Matt.23:34.

Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan. (Gamaliel Apt. 5:39)
-Mihin joutuisimme ilman niitä, jotka ovat tarkoin tutkineet kirjoituksia ja kääntäneet meille Raamatun. Tarvitsemme myös opetusta, miten tulkitsisimme Raamattua, ettemme vääntäisi sitä kieroon.

Jos olet pelkästään sen varassa, mitä sinulle itsellesi avautuu, Raamatun tuntemuksesi jää yksipuolisiksi, ja silloin elämäsikin kokee puutostautia.
Raamattu avautuu yhdessä: ”rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhin kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tieto ylempäneä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täytetyttä.” Ef. 3:18,19.

2.Pietarin kirje:
3:16 niissä (Paavalin kirjeissä) tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, 
jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niin kuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

Pelkkä tieto ei riitä, meidän on tunnistettama kykenemättömyytemme Jumalan asioissa. Vasta silloin tieto voi muuttua viisaudeksi ja voimaksi.

1 Kun. 3:7 Ja nyt, Herra, minun Jumalani, sinä olet tehnyt palvelijasi kuninkaaksi minun isäni Daavidin sijaan; mutta minä olen kuin pieni poikanen: en osaa lähteä enkä tulla. 
3:10 Herralle oli otollista, että Salomo tätä anoi. 
3:11 Ja Jumala sanoi hänelle: "Koska sinä anoit tätä etkä anonut itsellesi pitkää ikää, et rikkautta etkä vihamiestesi henkeä, vaan anoit itsellesi ymmärrystä kuullaksesi, mikä oikein on, 
3:12 niin katso, minä teen, niinkuin sanot: katso, minä annan sinulle viisaan ja ymmärtäväisen sydämen, niin ettei sinun vertaistasi ole ollut ennen sinua eikä tule sinun jälkeesi. 
3:13 Ja lisäksi minä annan sinulle, mitä et anonutkaan: sekä rikkautta että kunniaa, niin ettei koko elinaikanasi ole kuningasten joukossa oleva sinun vertaistasi.


Ei väellä eikä voimalla.
Sakarja 4:6 Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot



Erilainen maailma
”Ette ole ennen kulkeneet sitä tietä”
Joosua:
3:4. Kuitenkin olkoon noin kahdentuhannen kyynärän välimatka teidän ja sen välillä - älkää menkö sitä lähelle - että tietäisitte tien, jota teidän on käytävä, sillä te ette ole ennen kulkeneet sitä tietä.

Bonnke: Kun uit, et voi toimia samojen lakien alla, jotka ovat voimassa kävellessä. Jatkan, että et myöskään voi toimia kuivalla maalla kuin uisit. Edellisessä tapauksessa hukut, jälkimmäisessä räpiköit ja voit satuttaa itsesi, eikä ainakaan kukaan sinua seuraa.
-Teemme nykyisin molempia virheitä: yritämme uida kuivalla maalla ja kävellä uimavesissä.

Bonnke: Jumala ei vienyt Hesekieliä kerralla syville vesille, Hesekiel olisi voinut hukkua

Bonkke: Vaikka keksimme kuinka hyvän suunnitelman, piru keksii paremman. Mutta jos olemme
Jumalan henkeä täynnä vihollinen ei ymmärrä meitä, eikä pysty vastustamaan.                                             


Hajoitamme maahan järjen päätelmät.
2.Korinttolaiskirje: 10:3 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; 
10:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. 
10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle 


Järjen päätelmät voivat olla hyviä järkiperäisiä ratkaisuja, jotka eivät edusta kuitenkaan Jumalan tapaa toimia. Ne voivat olla myös kauniita uskonnollisia kaavaoja, joita toistamme.
Olisiko meidänkin syytä ottaa käyttöön motorisoidut kokoukset.

Esimerkki
Nuoret ovat maailmassa erillään, Raamatun mukaan vanhat ovat yhdessä nuorten kanssa.

Maailman periaate on että yhteyttä haetaan jälkeen päin. Muodostetaan ryhmä ja yritetään ryhmäyttää.
Jumalan maailmoissa etsitään ensin yhteys ja sitten muodostetaan ryhmä, joka syntyy tähän yhteyteen.


LYHYESTI
Älkäämme halveksiko Raamatun kirjoitettua sanaa, eikä kirjoitetun sanan monipuolista ja asiantuntevaa opetusta, eikä myöskään sanan palvelijoita.

Älkäämme myöskään tyytykö ymmärtämään Raamattua vain inhimillisen järjen varassa, vaan etsikäämme Jumalan Hengen antamaa valoa sanan ymmärtämiseksi,
ja toimikaamme ainoastaan sen varassa, mitä Henki seurakunnalle sanoo Raamatun Sanan pohjalta.

Meidän on uskallettava panna sivuun kallisarvoisiakin asioita, jos ne estävät meitä etsimästä ennen kaikkea Jeesusta itseään tai Hänen ensisijaisen tahtonsa toteutumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti